موفقیت ، امید ، سرگرمی

...این وبلاگ سعی داره تا با ارئه راهکارهای زیبا شما را به زندگی خوب دعوت کنه ...

 

بزرگترین ابر ساختار عالم و چالش اصل کیهان شناختی
بر اساس اصل کیهان شناختی عالم در مقیاس بزرگ همگن و همسانگرد است ؛ یعنی بطور کامل یکنواخت است و هیچ جای آن با بقیه تفاوت چندانی ندارد . همینطور از هر جایی که به عالم بنگریم ، آنرا به یک شکل می بینیم . این اصل پایه بسیاری از تئوری ها و تفکرات دانشمندان درباره عالم است ؛ اما کشف یک ساختار بزرگ اختروشی که 4 میلیارد سال نوری پهنا دارد ، این اصل را با چالشی بزرگ روبرو کرده است .
اختروش ها هسته ها ی بسیار درخشان کهکشان های اولیه هستند و تشکیل آنها مربوط به زمانی می شود که جهان بسیار جوان بوده است . این گروه بزرگ اختروشی LQG نام دارد و ابعاد باور نکردنی 4 میلیارد سال نوری اش یعنی در این منطقه از عالم تمرکز عجیبی وجود دارد و یکنواختی آن را برهم می زند . اختروشی بسیار از ما دور است که چیزی حدود 770 میلیارد سال نوری می شود .
بنابر اصل کیهان شناختی نباید ساختاری بیشتر از 2/1 میلیارد سال نوری کشف کرد اما این اتفاق افتاده . ! . این کشف به سادگی اصل کیهان شناختی را زیر پا می گذارد . . .

+نوشته شده در یک شنبه 22 بهمن 1391برچسب:,ساعت8:23توسط اصغر محمودی | |

 

بزرگترین نقشه برداری از مرکز راه شیری :
اخترشناسان رصدخانه جنوبی اروپا توانستند با نقشه برداری از 84 میلیون ستاره حوالی مرکز کهکشان راه شیری ، تصویری عظیم به ابعاد 500/81 × 500/108 پیکسل تهیه کنند که واضح ترین و شفاف ترین تصویری است که تا کنون از منطقه مرکز کهکشان راه شیری ثبت شده است . این تصویر که با استفاده از تلسکوپ نقشه برداری VISTA در رصدخانه پارانال شیلی ثبت شده است از ترکیب هزاران عکس منفرد ساخته شده است .

+نوشته شده در یک شنبه 8 بهمن 1391برچسب:,ساعت18:22توسط اصغر محمودی | |

 

هر روز آرام تر از دیروز
خورشید ستاره منظومی شمسی نزدیک ترین ستاره به ما زمینی هاست و به همین دلیل بیش از دیگر اجرام سماوی با ساختار آن آشنایی داریم . یکی از ویژگی های خورشید ، چرخه 11 ساله فعالیت های آن است که با تغییرات میدان مغناطیسی ، تعداد لکه های خورشیدی و فوران ها و توفان های خورشیدی مشخص می شود . اوج قبلی فعالیت خورشید در سال 2000 / 1379 اتفاق افتاد که ماهانه نزدیک به 170 لکه خورشیدی در سطح آن دیده می شد و فوران های عظیمی در سطح آن اتفاق افتاد که به مشاهده شفق های قطبی زیبا در مناطق قطبی زمین منجر شد .
در آن زمان ، شبیه سازی ها از اوج فعالیت خورشید در سال های 2011 و 2012 خبر می داد . پس از خواب طولانی خورشید که تا سال 2009 / 1388 نیز تداوم پیدا کرد و حدود 1 سال حتی 1 لک ه هم بر سطح خورشید ظاهر نشد ، مدل سازی های جدید تری انجام شد که از فعالیت فوق العاده شدید خورشید در سال 2013 حکایت داشت . با آغاز دوره جدید فعالیت خورشید و وقوع توفان ها و ظهور لکه های متعددی ، نمایش زیبایی از شفق های قطبی در عرض های جغرافیایی قطبی اتفاق افتاد و حتی طی چند ماه اخیر فوران های عظیمی در سطح خورشید رخ داد ؛ اما نگاهی به سیر تغییرات لکه های خورشیدی نشان میدهد تعداد آنها رو به کاهش گذاشته است .

+نوشته شده در دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:,ساعت19:44توسط اصغر محمودی | |